progressivefm.lv

Radio – toreiz un tagad

Kā radio stacijas veido dziesmu sarakstus?

Vispopulārākais radio formāts ir tieši mūzikas radio, kur lielāko daļu ētera laika aizņem tieši mūzika. Arī daudzos citos radio formātos starp runas saturu tiek atskaņota mūzika, jo tieši to klausītāji visvairāk vēlas dzirdēt. Tas nozīmē, ka ļoti liela loma tajā, cik populāra būs radiostacija ir tajā, kādu mūziku tā atskaņo. No malas varētu šķist, ka mūzikas izvēle un mūzikas sarakstu izvēle ir vienkāršs uzdevums, taču tā nebūt nav. Izvēlēties dziesmas, ko atskaņot nebūt nav viegli, jo jāņem vērā ļoti daudz faktoru, sākot no tehniskajām iespējām un beidzot ar klausītāju vēlmēm. Kā tad tiek veidoti dziesmu saraksti radiostacijām?

Par dziesmu sarakstu veidošanu atbild radiostacijas diskžokejs. Lielākajām radiostacijām pie dziesmu sarakstu veidošanas parasti strādā vairāki cilvēki un nereti tiek piesaistīti arī ārpakalpojumi, jo, kā jau minējām, mūzikas atskaņošanai ir gan tehniskā puse, gan arī radošā puse. Grūtākais nereti ir to visu apvienot, lai klausītāji varētu baudīt sev tīkamu mūziku, bez dažādām ķibelēm.

Pie tehniskās puses galvenokārt pieder raidlaika plānojums. Tas nozīmē, ka jāizveido saraksta tā, lai pa visu nebūtu pauzes un dziesmas secīgi varētu izkārtot vienu pēc otras, ņemot vērā pārējo programmu. Visas dziesmas nav vienādā garumā, tāpēc nereti tiek atskaņots tās dziesmas, kas labāk iekļaujas laikā, nevis tās, ko klausītāji tiešām vēlas dzirdēt. Tas arī nereti ir iemesls tam, ka viena un tā pati dziesma atkārtojas vairākkārt.

Par tehniskajiem aspektiem svarīgāk tomēr ir atskaņot to, ko klausītāji vēlas dzirdētu un tā jau ir vesela zinātne. Protams, katrai radiostacijai ir savs koncepts un ideoloģija. Ļoti bieži radiostacijas jau pārstāv kādu vienu konkrētu mūzikas žanru, kas jau mūzikas izvēli sašaurina, tomēr arī starp viena žanra dziesmām var būt liela atšķirība klausītāju pieprasījumā. Lai tiešām zinātu, ko klausītāji vēlas dzirdēt, lielākās radiostacijas veic nopietnus pētījumus. Izmantojot īpašu programmatūru un arī aptaujas, radiostacijas ievāc datus par klausītāju izvēli un mūzikas gaumi. Radio stacijām interesē, kādas dziesmas klausītāji vēlas dzirdēt, kā arī, kā auditorija sadalās pa segmentiem, lai varētu izveidot dziesmu sarakstus pēc katra segmenta vēlmēm. Tas nozīmē, ka, piemēram, vakarā, kad radio vairāk klausās jauni cilvēki, viņi pielāgo mūzikas izvēli tieši šim segmentam, bet no rītiem, citam.

Vēl, protams, daudzām radio stacijām ir arī noslēgti līgumi ar ierakstu kompānijām, kas uzliek viņiem pienākumu atskaņot konkrētu izpildītāju dziesmas noteiktā daudzumā un laikos. Tas attiecas tieši uz komerciālajām stacijām, kas pelna naudu ar mūzikas popularizēšanu. Arī dziesmu izvēlē zināmā mērā valda birokrātija un līgumsaistības, tāpēc nereti tiek atskaņota mūzika, kas varbūt, pat neatbilst radio stacijas pamata ideoloģijai.

Kā redzams, tas, kāda dziesma konkrētajā brīdī skan pa radio nav nekāda nejaušība. Katras dziesmas atskaņošana ir stratēģiski izplānota, lai maksimāli izpatiktu klausītājiem un citām radio iesaistītajām pusēm. Tas nav vienkārši, jo jāņem vērā ļoti daudz faktoru un arī jāsaprot, ka katra klausītāja personīgā gaume atšķiras.