progressivefm.lv

Radio – toreiz un tagad

Mūzika

Uzņēmumu un cilvēkresursu vadītāju vidū vienmēr viens no aktuālākajiem jautājumiem ir bijis par to, kā celt darba produktivitāti. Parasti tiek ieviesti dažādi dārgi un bieži vien nepopulāri darba efektivitātes veicināšanas pasākumi, kas tāpat nekādu labumu nedod, taču ir pieejams pavisam vienkāršs un lēts risinājums – mūzikas atskaņošana darba vietā. Varbūt sākumā varētu šķist, ka nekādu lielo ietekmi tas nevarētu radīt, taču dažādi pētījumi pierāda pretējo. Mūzika ļoti labvēlīgi var ietekmēt darbinieku sniegumu un radīt pozitīvu gaisotni darbavietā.

Ko darbiniekiem dod mūzika?

Jau piecdesmitajos gados tika veikti pirmie pētījumi par mūzikas un dažādu skaņu ietekmi un smadzeņu darbību un cilvēka spējām. Jau šajā laikā tika izpētīts, ka mūzika cilvēku tiešām spēj spēcīgi ietekmēt un ka tam ir liela nozīme arī darba spēju un produktivitātes veicināšanā. Mūsdienu pētījumi skaidri parāda to, ka mūzika spēj nomierināt cilvēku, mazināt stresu un pat ārstēt depresiju un citas garīgās saslimšanas. Citi pētījumi parāda, ka mūzika ietekmē to, kā cilvēks skatās uz dzīvi, lietām un tajā skaitā arī savu darbu. Ja cilvēks ir mierīgs, nosvērts un pozitīvi domājošs, ir tikai loģiski, ka viņš spēj labāk un produktīvāk veikt savus darba pienākumus Suomi rahaa 24h, neatkarīgi no tā, vai viņš veic fizisku vai intelektuālu darbu.

Kādu mūziku izvēlēties atskaņot darbavietā?

Tomēr jāsaprot, ka mūzika ir ļoti dažāda un arī tās ietekmes uz cilvēku ir dažādas. Pozitīvu ietekmi cilvēkam dod patīkama mūzika. Tas, kas darbiniekiem patīk, protams, ir gaumes jautājums, bet ir dažas vadlīnijas, kas attiecas uz mūzikas atskaņošanu darbavietā. Pirmkārt, jāņem vērā, ka dziesmu vārdi var mazināt koncentrēšanās spējas, jo domas tiek novirzītas un cilvēks sāk domāt par dziesmas tekstu, tāpēc ja darbs prasa fokusēšanos un koncentrēšanos, labāk izvēlēties instrumentālās mūzikas skaņdarbus vai mūziku neatskaņot vispār. Mūzika ar vārdiem, savukārt būs piemērota vienmuļa darba darītājiem, jo tā padarīs darbu interesantāku un tas veiksies raitāk. Noteikti nevajadzētu atskaņot pārāk skaļu vai agresīvu mūziku, jo tas var radīt negatīvas emocijas darbiniekos. Visbiežāk darbavietās tiek atskaņota klasiskā mūzika vai nomierinoša, lēna instrumentālā mūzika, taču ļoti bieži tiek arī vienkārši atskaņota kāda radiostacija, pret ko darbinieki parasti neiebilst.

Kas jāzina par mūzikas atskaņošanu darba vietā?

Ar mūzikas atskaņošanu darbavietā gan ir jāuzmanās. Mūzikas atskaņošanai birojā, darba vietā, vai ražotnē ir nepieciešama atļauja, ja uz atskaņoto mūziku attiecas autortiesības. Arī tad, ja tiek atskaņota mūzika radio, šī atļauja ir nepieciešam, citādāk tiek pārkāptas autortiesības un mūzikas autors nesaņem autoratlīdzību. Lai nenāktos maksāt sodu, noteikti ir jāsazinās ar autortiesību sargājošajām institūcijām un jāsaņem atļauja mūzikas atskaņošanai.

Rakstā ieķļautā informācija ņemta no portāla alfalainaa.fi

Mūzika ir daudzu cilvēku kaislība un vaļasprieks. Viņi ne vien klausās mūziku brīvos brīžos, vai paralēli citiem darbiem, bet tiešām ir ieinteresēti mūzikas industrijā un seko līdzi savu iecienīto mūziķu gaitām un mūzikas aktualitātēm. Katra jauna dziesma un albums tiek sagaidīti ar lielu prieku un pozitīvām emocijām / penge247.dk, tāpēc ir svarīgi visu uzzināt pirmajam. Mūsdienās informāciju par mūziku un mūziķu gaitām iespējams iegūt no ļoti dažādiem avotiem, bet ja vienmēr gribat visu uzzināt pēc iespējas ātrāk, turklāt ar garantiju, ka informācija ir patiesa, meklējiet informāciju sekojošos veidos.

Mūzikas blogi un mājaslapas

Lielākā daļa cilvēku mūsdienās jaunumus par mūziku un mūziķiem meklē tieši internetā un tur arī ir pieejama visplašākā informācija. Vispopulārākie ir dažādi mūzikas blogi un mūzikas online žurnāli, kas piedāvā aktuālās ziņas par notikumiem mūzikā, ekspertu viedokļus, albumu un koncertu apskatus un citu ar mūziku saistītu informāciju. Ar mūzikas blogiem gan jāuzmanās, jo mūsdienās tos var rakstīt ikviens, kam nav slinkums, tāpēc nav nekādas garantijas par tajos ievietotās informācijas patiesumu. Ja meklējat informāciju blogos, noteikti pievērsiet uzmanību atsaucēm vai informācijas ieguves pirmavotiem. Daudz uzticamākas ir oficiālu organizāciju mājaslapas, piemēram, Latvijas izpildītāju un producentu apvienība (LaIPA) mājaslapa, kurā ievietota noderīga informācija un aktualitātes par mūziku. Vēl uzticamai ir arī ziņu portāli – 18. Nereti ziņu portāliem ir pat atsevišķas mūzikas sadaļas, lai ikviens varētu atrast uzticamu un aktuālu informāciju gan par vietējo gan ārvalstu mūziku.

Mūzikas televīzija un raidījumi

Mazāk populārs informācijas avots mūsdienās ir televīzija. Kādreiz, kad internets vēl nebija tik izplatīts un plaši pieejams, gan tieši mūzikas televīzijas pārraides un raidījumi bija populārākais informācijas avots visiem mūzikas mīļotājiem, bet nu tā vairs nav. Vēl joprojām ir daudz mūzikas kanālu, kuros var klausīties dažādu žanru mūziku, taču informatīvu mūzikas raidījumu ir mazāk.

Radio

Parasti pirmie jaunākās un aktuālākās dziesmas, kā arī karstāko informāciju par norisēm mūzikas pasaulē uzzina tieši radio klausītāji. Dažādas radiostacijas piedāvā klausītājiem gan runas saturu, kas saistīts ar mūzikas tēmu, gan arī jaunākos mūzikas hitus, kas citur vēl nav atskaņoti. Tā kā radiostacijas parasti pārstāv dažādus mūzikas virzienus un žanrus, ikvienam klausītājam ir iespēja atrast informāciju tieši par viņu iecienītāko mūziku. Informatīvi mūzikas raidījumi tiek pārraidīti gan klasiskajā radio, gan arī interneta radio, podkatos un dziesmu straumēšanas vietnēs. Arī radiostaciju mājaslapas ir ļoti labs informācijas avots mūzikas mīļotājiem un entuziastiem, tāpēc radio un viss, kas ar to saistīts noteikti ir katra mūzikas entuziasta labākais draugs, kad runa ir par aktuālāko informāciju mūzikā.

Pirms kāda laika sabiedrību pāršalca ziņas, ka vairākiem nelieliem komersantiem tika uzlikti visai bargi sodi par radio atskaņošanu vietā, kur to dzird arī klienti. Autortiesību sargājošo iestāžu komentāri par šo situāciju satrauca vēl vairāk, jo kā izrādās, radio atskaņošanai ir nepieciešama licence, ja vien klausītāju loks neaprobežojas ar savu ierasto ģimenes loku vai ļoti nelielu cilvēku kompāniju. Daudziem vēl joprojām ļoti aktuāls ir jautājums – vai par radio atskaņošanu kādā ballītē vai nelielā privātā pasākumā tiešām var uzlikt sodu, ja nav iegādāta licence?

Līdz 2010. gada 31. decembrim cilvēki par ne ko tādu nesatraucās, jo likumā diezgan skaidri tika noteikts, ka sodu var uzlikt tikai tad, ja autortiesības un blakustiesības tiek pārkāptas tad, ja tiek iegūti vai izplatīti nelegāli (pirātiski) mūzikas ieraksti. Par radio atskaņoto mūziku nekas netika komentēts līdz 2011. gadam, kad tika noteiktas izmaiņas. Pēc tam jebkurš darba priekšnesums, vai atskaņojums ar jebkuras tehniskas ierīces palīdzību, kas tiek veikts ārpus ierastā ģimenes loka tika uzskatīts par publisku izpildījumu un tādējādi tam nepieciešam licence. Tātad, teorētiski, atskaņojot radi pat nelielā, privātā ballītē, ir jāpērk licence, vai par to var tikt piemērots sods.

Daudzos tas rada neizpratni, jo radiostacijas samaksā izpildītājiem naudu (vai citādi vienojas) par šo skaņdarbu atskaņošanas tiesībām. Kāpēc gan klausītājam vēlreiz būtu jāmaksā autoratlīdzība? Tomēr Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra/ Latvijas Autoru apvienība (AKKA/LAA) apgalvo, ka, ja radio skan darbs, kuru aizsargā autortiesības, ir jāsaņem licence, citādāk šīs autortiesības tiek pārkāptas. Klausīties drīkst tikai tos skaņdarbus, uz kuriem autortiesības neattiecas, kā, piemēram, tautasdziesmas vai sen mirušu autoru darbus.

Licences ir jāiegādājas no AKKA/LAA. To, kādos gadījumos un kādas licences tieši jāiegādājas, iespējams uzzināt viņu mājaslapā. Katrai vietai un mūzikas atskaņošanas mērķim ir savas licences un maksas. Jāmaksā par mūzikas klausīšanos nav vien ierastajā ģimenes lokā un vēl dažos izņēmumu gadījumos, piemēram, reliģiskās ceremonijās vai mācību iestādēs. Daudziem gan noteikti nav īsti skaidrs, kas tiek definēts ar ierasto ģimenes loku. AKKA/LAA skaidro, ka arī lielākas draugu vai ģimenes kompānijas, piemēram, rīkojot kāzas, iekļaujas šajā kategorijā, tātad, atskaņojot radio šādos lielos, privātos pasākumos nav jāmaksā. Jāmaksā ir tad, ja mūzika tiek atskaņota komerciālos nolūkos. Tātad, piemēram, korporatīvā pasākumā gan ir jāmaksā par mūzikas atskaņošanu.

To rezumējot varam teikt, ka nav jābaidās klausīties radio, privātos pasākumos un draugu kompānijās. Par to licence nav jāiegādājas un sodus uzlikt neviens nevarēs. Ja plānots kāds lielāks un nopietnāks pasākums vai arī ir vēlme atskaņot mūziku darba vietā, tad gan vajadzētu painteresēties par licencēm, lai nebūtu jāmaksā sods par radio klausīšanos.

Tradicionālais radio mūsdienās vēl joprojām ir ļoti populārs un pieprasīts klausītāju vidū, jo pateicoties tā pārraidīšanas veidam, klausīties radio ir iespējams gandrīz visur, turklāt bez maksas, taču īpaši jauniešu vidū arvien lielāku popularitāti gūst mūzikas straumēšanas vietnes un interneta radio stacijas. Arī mūzikas straumēšanas iespējas ir ļoti plašas un, pateicoties interneta pieejamībai, arī straumēt mūziku var gandrīz no jebkuras vietas pasaulē. Kādas tad ir populārākās straumēšanas vietnes un ko tās mums var sniegt?

SoundCloud

SoundCloud ir viena no lielākajām un arī populārākajām mūzikas straumēšanas vietnēm, galvenokārt tāpēc, ka tajā ir ļoti liela mūzikas daudzveidība, sākot no visiem labi zināmajiem mūzikas hitiem, līdz reģionālo un maz zināmo mūziķu darbiem. SoundCloud piedāvā ikvienam mūziķim iespēju augšupielādēt savu mūziku, tāpēc arī tajā iespējams atrast gandrīz jebko un jebkurai gaumei. Šeit mūziku var straumēt bez maksas, kas to padara par ļoti iecienītu interneta vietni.

Spotify

Spotify neapšaubāmi ir ļoti plaši zināma mūzikas straumēšanas vietne, kas pieejam dažādās platformās. Tieši šī ir vietne, kas daudziem nāk prātā, kad runa ir par mūzikas straumēšanu vispārīgi. Tajā atrodamas teju visas populāro izpildītāju dziesmas, kā arī daudzu mazāk zināmu mūziķu darbi. Spotify piedāvā arī vairākus mūzikas podkāstus un citas papildus iespējas. Šī straumēšanas vietne gan pamatā ir par maksu. Ir pieejama bezmaksas versija, kas piedāvā visai ierobežotas iespējas, bet par premium versiju, kas nodrošina augstas kvalitātes mūzikas straumēšanas iespējas ir jāmaksā.

Pandora

Pandora ir ne tikai mūzikas straumēšanas vietne, bet arī vieta, kur klausīties neskaitāmas interneta radio stacijas un podkāstus. Tā vietā, lai pats meklētu dziesmas un veidotu savus dziesmu sarakstus ir iespējams vienkārši izvēlēties savai mūzikas gaumei atbilstošu interneta radio staciju. Arī Pandora ir maksas vietne, taču pamata pakalpojums (ierobežots radio staciju skaits) pieejams arī bez maksas.

Last.fm

Last.fm ir lieliska mūzikas straumēšanas vietne, kur iespējams klausīties dažādu žanru mūziku, ko izpilda gan labi zināmi mākslinieki, gan arī mūziķi, kas vēl nav ieguvuši pasaules slavu. Tāpat tajā pieejami dažādi podkāsti un mūzikas ziņas. Šī straumēšanas vietne ir pieejama bez maksas, taču tad jārēķinās ar reklāmām mūzikas baudīšanas laikā. Par samaksu iespējams iegādāties premium versiju, bez reklāmām un ar plašākām mūzikas klausīšanās iespējām.

Google Play Music

Arī Google Play Music ir viena no labi zināmajām mūzikas straumēšanas vietnēm. Tāpat kā vairums straumēšanas vietņu, arī Google Play Music piedāvā iespēju klausīties daudzveidīgu mūziku online, taču tā ir vietne, kas piedāvā vispersonalizētāko pieeju klausītājiem. Google izmantotie algoritmi palīdz ikvienam klausītājam piemeklēt mūziku, līdz ar to, ir iespējams ne vien vienkārši klausīties savas mīļākās dziesmas, bet arī iepazīt jaunus izpildītājus, kas varētu būt tieši klausītāja gaumē. Šī kopumā ir arī viena no lētākajām mūzikas straumēšanas vietnēm.

Vispopulārākais radio formāts ir tieši mūzikas radio, kur lielāko daļu ētera laika aizņem tieši mūzika. Arī daudzos citos radio formātos starp runas saturu tiek atskaņota mūzika, jo tieši to klausītāji visvairāk vēlas dzirdēt. Tas nozīmē, ka ļoti liela loma tajā, cik populāra būs radiostacija ir tajā, kādu mūziku tā atskaņo. No malas varētu šķist, ka mūzikas izvēle un mūzikas sarakstu izvēle ir vienkāršs uzdevums, taču tā nebūt nav. Izvēlēties dziesmas, ko atskaņot nebūt nav viegli, jo jāņem vērā ļoti daudz faktoru, sākot no tehniskajām iespējām un beidzot ar klausītāju vēlmēm. Kā tad tiek veidoti dziesmu saraksti radiostacijām?

Par dziesmu sarakstu veidošanu atbild radiostacijas diskžokejs. Lielākajām radiostacijām pie dziesmu sarakstu veidošanas parasti strādā vairāki cilvēki un nereti tiek piesaistīti arī ārpakalpojumi, jo, kā jau minējām, mūzikas atskaņošanai ir gan tehniskā puse, gan arī radošā puse. Grūtākais nereti ir to visu apvienot, lai klausītāji varētu baudīt sev tīkamu mūziku, bez dažādām ķibelēm.

Pie tehniskās puses galvenokārt pieder raidlaika plānojums. Tas nozīmē, ka jāizveido saraksta tā, lai pa visu nebūtu pauzes un dziesmas secīgi varētu izkārtot vienu pēc otras, ņemot vērā pārējo programmu. Visas dziesmas nav vienādā garumā, tāpēc nereti tiek atskaņots tās dziesmas, kas labāk iekļaujas laikā, nevis tās, ko klausītāji tiešām vēlas dzirdēt. Tas arī nereti ir iemesls tam, ka viena un tā pati dziesma atkārtojas vairākkārt.

Par tehniskajiem aspektiem svarīgāk tomēr ir atskaņot to, ko klausītāji vēlas dzirdētu un tā jau ir vesela zinātne. Protams, katrai radiostacijai ir savs koncepts un ideoloģija. Ļoti bieži radiostacijas jau pārstāv kādu vienu konkrētu mūzikas žanru, kas jau mūzikas izvēli sašaurina, tomēr arī starp viena žanra dziesmām var būt liela atšķirība klausītāju pieprasījumā. Lai tiešām zinātu, ko klausītāji vēlas dzirdēt, lielākās radiostacijas veic nopietnus pētījumus. Izmantojot īpašu programmatūru un arī aptaujas, radiostacijas ievāc datus par klausītāju izvēli un mūzikas gaumi. Radio stacijām interesē, kādas dziesmas klausītāji vēlas dzirdēt, kā arī, kā auditorija sadalās pa segmentiem, lai varētu izveidot dziesmu sarakstus pēc katra segmenta vēlmēm. Tas nozīmē, ka, piemēram, vakarā, kad radio vairāk klausās jauni cilvēki, viņi pielāgo mūzikas izvēli tieši šim segmentam, bet no rītiem, citam.

Vēl, protams, daudzām radio stacijām ir arī noslēgti līgumi ar ierakstu kompānijām, kas uzliek viņiem pienākumu atskaņot konkrētu izpildītāju dziesmas noteiktā daudzumā un laikos. Tas attiecas tieši uz komerciālajām stacijām, kas pelna naudu ar mūzikas popularizēšanu. Arī dziesmu izvēlē zināmā mērā valda birokrātija un līgumsaistības, tāpēc nereti tiek atskaņota mūzika, kas varbūt, pat neatbilst radio stacijas pamata ideoloģijai.

Kā redzams, tas, kāda dziesma konkrētajā brīdī skan pa radio nav nekāda nejaušība. Katras dziesmas atskaņošana ir stratēģiski izplānota, lai maksimāli izpatiktu klausītājiem un citām radio iesaistītajām pusēm. Tas nav vienkārši, jo jāņem vērā ļoti daudz faktoru un arī jāsaprot, ka katra klausītāja personīgā gaume atšķiras.